V tomto článku se dočtete:
1. Kontrola přístupu v zařízeních kritické infrastruktury.
2. Koho se počítá mezi kritickou infrastrukturu?
3. Individuální řešení pro bezpečnost budov
4. Kód ohrožení v případě nebezpečí
5. Funkce krizového štábu
6. Ochrana před kybernetickými útoky

Kontrola přístupu v zařízeních kritické infrastruktury

Žijeme ve světě vystaveném kybernetickým útokům, sabotážím nebo teroristickým útokům – to je výsledek technologického pokroku a civilizačního rozvoje. Bezpečnost v mikro a makro měřítku se dnes stala prioritou. Politické a hospodářské události posledních let nás nutí zvláště si uvědomovat hrozby a důsledky nedostatečné bezpečnosti, stejně jako vhodnou přípravu na změny a odpovídající reakce. Kritická infrastruktura je jedním z nejdůležitějších míst, které vyžaduje bezpodmínečné zabezpečení. Musí být zvláště chráněny, aby byla zajištěna kontinuita zásobování obyvatelstva. Každé zařízení je však jedinečné, a proto otázky bezpečnosti se zde řeší individuálně. Jakou roli v tom může hrát organizace řízení přístupu a co je třeba vzít v úvahu při plánování nebo modernizaci zařízení?

Kontrola přístupu v zařízeních kritické infrastruktury

Koho se počítá mezi kritickou infrastrukturu?

Od 16. ledna 2023 platí nová směrnice EU o ochraně sítí a informačních systémů (NIS2). Stanoví odpovědnost za bezpečnost, která se vztahuje na provozovatele kritické infrastruktury. Definuje 18 odvětví, včetně: energetiky, zdravotnictví, financí, vodohospodářství, dopravy, digitálních služeb, veřejné správy a dalších. Nová směrnice EU se vztahuje na všechny střední (50-250 zaměstnanců, roční obrat 10-50 milionů eur) a velké společnosti působící ve vymezených oblastech. Nemocnice, dodavatelé energie, datová centra a další zařízení v kritických odvětvích proto musí přijmout zvláštní opatření, aby zajistili kontinuitu dodávek v případě nekontrolované a nebezpečné události nebo katastrofy. Úloha kontroly přístupu je zde proto klíčová. Výběr vhodného zabezpečení je důležitým organizačním aspektem, který je součástí nejnovějšího technologického řešení Winkhaus – elektronického zabezpečovacího a přístupového systému blueSmart.

Individuální řešení pro bezpečnost budov

Díky rozsáhlému sortimentu systémových prvků (vložky, čtečky, klíče, programátory atd.) a individuálně, odborníky přizpůsobenému softwaru Winkhaus jsou možná různá přímá řešení. Zamykací systém blueSmart lze pohodlně a flexibilně konfigurovat a spravovat přísně kontrolovaným a bezpečným způsobem. Přístupová oprávnění lze přidělovat podle definovaných a plně editovatelných časových profilů. Elektronické dveřní vložky mají stejné rozměry jako mechanické a pracují offline. Proto nevyžadují kabeláž a snadno se instalují. Jsou ovládány spolehlivými elektronickými klíči, jejichž hlavními výhodami jsou ergonomické tvary, vodotěsnost (IP68), pevnost a odolnost vůči chemikáliím. Inteligentní zamykací systém funguje také s klíčenky nebo s kartami.

Kód ohrožení v případě nebezpečí

Systém blueSmart může být také doplněn speciálním zařízením: dotykovým terminálem TT35, který nabízí vyšší úroveň zabezpečení. Jeho použití má smysl všude tam, kde je vyžadována absolutní bezpečnost a kontrola přístupu a kde je vysoká pravděpodobnost vnějších hrozeb. Vedle čtečky aktualizací je speciální terminál s kódovou klávesnicí. Do terminálu je zadán individuální 6místný přístupový kód. Pro otevření dveří je kromě použití klíče nutné zadat tento kód. Terminál lze také naprogramovat na tzv. kód ohrožení. Jedná se o unikátní PIN kód, který nejen otevírá dveře a přístupy, ale také spouští tichý alarm – informace o alarmu jsou zasílány příslušným bezpečnostním službám.

blueSmart

Funkce krizového štábu

Díky této inovativní technologii je také možné aktivovat speciální funkci krizového štábu. Za tímto účelem vyvinul Winkhaus aplikaci, která umožňuje přepínání přístupu do místností v budově pomocí klíčového spínače. Díky tomu je možné rozlišovat mezi režimy: normální a provoz krizového štábu. Online čtečka je připojena k dotykovému terminálu TT35. V režimu krizového štábu je online čtečka neaktivní a přístup je získán zadáním PIN kódu (6 číslic) na dotykovém terminálu TT35.

Ochrana před kybernetickými útoky

Elektronický systém kontroly přístupu blueSmart má mnoho výhod. Patří mezi ně větší flexibilita v případě změn oprávnění a pohodlí při používání, ale také větší bezpečnost a nižší náklady v případě ztráty klíče. Ztracený klíč je jednoduše zablokován správcem na počítači, kde je nainstalován software pro správu systému. Z důvodu ochrany samotné digitální správy před kybernetickými útoky se doporučuje provozovat server odpojený od internetu. V případě nouze mohou být přístupová oprávnění uložena několik dní v přístupových centrech a také v přihlašovacích čtečkách blueSmart. Díky tomu je přístup do budovy zachován i v případě přerušení síťového připojení.

Po mnoho let se elektronická řešení kontroly přístupu blueSmart osvědčila v mnoha veřejných zařízeních, jako jsou školy, nemocnice, stadiony, hotely. Zabezpečují vstupy, kontrolují a ověřují přístupy, zefektivňují a organizují vnitřní strukturu zařízení. Dobře fungují také ve firmách, kde je lze úspěšně integrovat s dalšími systémy, jako je řízení pracovní doby nebo přístup ke kancelářskému vybavení. Zde je několik příkladů našich projektů: bluesmart.winkhaus.com/referencje.

Chcete se dozvědět více o technologii blueSmart? Podívejte se na naše webové stránky: bluesmart.winkhaus.com


Zeptejte se našeho odborníka

Rádi byste se dozvěděli více ohledně SGHK? Zajímá Vás toto téma? Potřebujete radu, nebo již řešíte konkrétní případ ve Vašem objektu?

Zeptejte se odborníka:

+420739645008